sobota, 5 maja 2012

"Pieśń Łuków. Azincourt", Bernard Cornwell





Łucznik, nadzieja milionów ludzi





Tytuł: Pieśń Łuków. Azincourt
Autor: Bernard Cornwell
Wydawnictwo:Esprit
Ilość stron: 611




Pieśń Łuków. Azincourt to powieść historyczna, która swym opisem niezmiernie mnie zaciekawiła. Otóż o bitwie między Francuzami, a Anglikami mówi się, że to drugi Grunwald, tyle że rozstrzygnięty w 1415 roku, i nie w Polsce, a we Francji. Myślę że bitwa ta jest znana wielu osobom, nie tylko historykom - również z tego, że ważną rolę odegrali w niej łucznicy. To właśnie pewien łucznik jest bohaterem naszej książki - Nicholas Hook, na początku młody mężczyzna z lasu który za pomocą łuku poluje na zwierzęta. Następnie banita, za podniesienie ręki na duchownego. I właśnie to wydarzenie zapoczątkowało inne, a skutkiem tego była wyprawa Hooka na bitwę o Francję.

Jak potoczą się losy Hooka, oraz jak skończy się bitwa nie zdradzę, bo może jednak niektórzy nie wiedzą, jak król Anglii poradził sobie z podbiciem tronu francuskiego. Mogę was jednak zapewnić, że nie zabraknie tu opisów codziennego życia łucznika, zdecydowanie. Ponadto, znajdziecie tutaj wciągające relacje z bitew toczonych między Francuzami i Anglikami. Nie zabraknie wartkiej akcji, choć i z nią bywa różnie. A czemu? Otóż zacznijmy od początku: książka jest gruba. Tak, wiem... 600 stron, na powieść historyczną to mało, jednak tylko dla historyków. Dla pasjonatów powieści historycznych, to raczej męczarnia, jeśli interesujące momenty oddalone są od siebie o kilkadziesiąt stron. I właśnie dlatego tak długo zeszło mi się z czytaniem tej książki - po prostu mnie nie wciągnęła. I przyznam się, choć lubię historię i takie powieści, tą zdecydowanie polecam tylko zapalczywym miłośnikom historii. :)

Nie mówię jej jednak NIE. Mimo tego że mnie znudziła, to doceniam to, że wniosła do mojego życia wiele rzeczy, których dzięki zwykłym lekcjom historii bym nie posiadła. Mówię tutaj o zwyczajach, zachowaniu ówczesnej ludności, i o wielu innych czynnikach. Jasne, nauczyciele nam opowiadali, ale co z tego. Jeśli czytam książkę, przeżywam wszystko razem z bohaterami - więc to prawie tak, jakbym tam była. :)
I choć może nie zdajecie sobie z tego sprawy, książki tak wzbogacają nasze umysły, że sami byśmy ich o to nie podejrzewali.
Zastanawiam się, co jeszcze mogłabym napisać, jednak stwierdzam iż naprawdę niewiele. Bowiem są takie książki, o których nie mogę przestać pisać, a potem muszę usuwać, bo "za dużo". Nie, ta taka nie jest. Mam problem z pisaniem o niej, choć w sumie, nie była złą pozycją. Dawała dużo do myślenia, co jest na plus. Jednak tak jak pisałam wyżej - nie bardzo wiem, jak zabrać się za jej ocenę, zważywszy na to, kto ją napisał...

A autorem tej że powieści jest Bernard Cornwell. Znany na całym świecie, brytyjski historyk i pisarz. Twórca najlepszych powieści historycznych.



Myślę, że oceniam ją sprawiedliwie. Nie wciągnęła mnie, ale zawierała ważne wątki. Również miłosny, który umilał mi nudne chwile. Nie była to lekka pozycja dla mnie, choć spotkałam się z zupełnie sprzecznymi opiniami. No cóż - w końcu to moja decyzja. 

"Pokój to skarb, którego nie sposób przecenić.
Nienawidzę wojny. Tej cenić nie należy nigdy.
Przez tak długi czas, słusznie czy też nie, nie dawała mi
Ujrzeć mej Francji, którą ukochałem całym sercem."
6/10

Za możliwość uczestniczenia w bitwie pod Azincourt, serdecznie dziękuję wydawnictwu Esprit




P.S. Chciałam się również pochwalić - u Tristezzy, w konkursie urodzinowym wygrałam książkę (2 miejsce) - jest to 2 część serii o kobiecie demonie mianowicie Wyklęta - Nieznana - Niewidzialna. Miałam 3 część(Święty Mikołaj się nie zorientował), teraz mam też drugą, pozostaje mi zakup 1. Wszystkie trzy czytałam, i gorąco polecam.
Poza tym, na rozdaniu u K.Alinek, wygrałam zakładkę - jeszcze nie widziałam. 



11 komentarzy:

  1. Chyba jeszcze się zastanowię nad tą książką...

    OdpowiedzUsuń
  2. Gratuluję wygranej ;)
    Co do książki to uwielbiam te historyczne, więc tą chętnie kupię i przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo! :) Jeśli lubisz, to zachęcam :)

      Usuń
  3. Mimo wszystko bardzo chciałabym kiedyś przeczytać
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli masz ochotę, i się nie zraziłaś, to próbuj :)

      Usuń
  4. oj raczej nie sięgnę po tę książkę...
    i gratulacje z okazji wygranej :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czasem lubię przeczytać coś historycznego, więc może po nią sięgnę jak nie będę miała nic innego :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mnie ta książka niesamowicie zainteresowała, a ostatnio dodatkowo mam tak zwaną fazę na powieści historyczne. :) Mam nadzieję, że będę mogła niebawem tę książkę przeczytać. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam kilka książek tego typu, ale to raczej nie mój gatunek.

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka zapowiada się ciekawie :)
    Gratuluję wygranych XD

    OdpowiedzUsuń

Wszystkie komentarze wiele dla mnie znaczą - dlatego pozostaw po sobie ślad, proszę :)